الجمعة، 16 ديسمبر، 2011

يومياتى 10


الحلقة اللى فاتت



المكان:النيابة الاداريه

المتهمين:انا بلا فخر....واميرة صحبتى وزميلتى اللى اكيد فاكرنها كويس
ليه احنا بالذات؟انا كمان سألت فى الحكاية دى ولقيت اننا اللى ماضيين على اوامر التوريد اياها... ماحنا فقريين!

بينى وبينكم انا دخلت متوقعه انى هلاقى عساكر ومتهمين برا زى حلاتنا ماهو انا ماعرفش اى الفرق بين النيابة الاداريه والنيابه العامة 
بس لقيت مبنى عادى يعنى شبه مبانى المدارس كده وناس كلها لابسين ملكى ....

وصلت انا الاول وانتظرت وصول اميرة لان معاها الاوراق اللى تثبت برائتنا من وجهة نظرنا

وشوبة وجت  .....بصتلها كده وفطست على نفسى من الضحك ....انتى هتدخلى يتحقق معاكى ببطنك دى ازاى يابنتى  ...والله حساكى هتولدى جوا(اه نسيت اقولكم ان اميرة كانت حامل فى الشهر التامن مع انى مرهناها انها عدت التاسع بمراحل...بس هى ادرى)

فضلنا قعدين منتظرين وكيل النيابة وانا عماله متخيله شكله هيبقى ازاى وانا هقول ايه انا والغلبانة دى 

وفجأة لقيت الحارس بينده على اسمى

دخلت لقيت شاب كده فى التلاتين(عكس توقع ابو زياد;)  ) وجنبه الراجل اللى هيكتب الاقوال..
دخلت قعدت على الكرسى من غير مايقولى اقعدى  وانتظرت بقى انه يسأل

بطاقتك لو سمحتى.....

حاضر....وفتحت الشنطة ادور عليها انى الاقيها ابداااااااا 

بصتله وانا حاسة انى خلاص هتحبس فيها كنت محرجة جدا وانا بقوله :نسيتها انا اسفة

بصلى باستغراب :حد ينسى بطاقته..وكمان جاية نيابة؟

معلش حضرتك اصلى بدلت الشنط الصبح اكيد نسيتها فى الشنطة التانيه(اى اللى انا بلبخه ده!

فضل ببصلى شوية  وراح مبتسم.....

طيب اسمك بالكامل ......مليته الاسم

ماقولك فيما هو منسوب اليكى انتى وزميلتك ؟

يافندم اللى حصل ..... وقعدت اشرح بقى باستفاضة

حاولت اقرا تعابير وشه انه فاهم او انه مقدر او حتى انه مش مصدق مافيش ولا الهوا

امضى على اقوالك .....مضيت

اتصلى بقى باى حد يمليكى رقم البطاقة.....
اتصل بالبيت وطبعا متخييلين ...ماحدش رد

بصتله فى يأس كده وقولتله انا حافظة رقم البطاقة الورق القديمة تنفع؟

قالى ماشى ماشى اى حاجة رحت مملياه للكاتب وخرجت جرى وسماعه بيقولى ابعتيلى زميلتك

دخلت اميرة قعدت بالظبط 4 دقايق وخرجت!
اى اللى حصل اشمعنى انا اتاخرت جوا؟

قالتلى قرالى اقوالك وقالى موافقه عليها؟قلتله اه ومضيت ...

انتى ازاى تنسى بطاقتك يا مجنونة انت؟!
ايه ده هو سيحلى ولا ايه؟

اه كانوا بيضحكوا جوا ساعه مادخلت على الموضوع ده

يادى الفضايح.........

مر بعدها اسبوع وعرفنا ان التحقيق اتحفظ  واسقطوا من علينا تهم اهدار المال العام!

وده كان فى شهر ديسمبر فى مثل هذا الوقت يعنى.....من اول سنة تكليف حكومى لينا!

هناك 37 تعليقًا:

ابراهيم رزق يقول...

كفارة
ههههههههههههههه


اصلى انا مرة رحت النيابة الادارية عشان كنت راكب عربية الشركة فى مامورية و مكنش معايا الكارنيه

و رحت لقيتهم بنات و كانت وكيل النيابة بنت حلوة فعجبتنى اللعبة و بقيت انسى الكارنيه متعمد انى اروح مرة تانية و اتمسك ابدا باين المدام سلطتهم اصلها راحت معايا عشان كنا رايحين مشوار
هههههههههه

تحياتى
يالله

هبة فاروق يقول...

ههههههههههههه
الحمد لله ويارب تبقى اخر الاحزان
الحمد لله انها جت على كده
سلملتك يا نور من كل اذى حبيبتى وخلى بالك على نفسك احنا عايزينك

reemaas يقول...

ابراهيم رزق

ههههههههههههههه
اتارييييييك
لا يا سيدى انا بقى لقيت واحد وكان حليوة برده ;)

هههههههههههه

reemaas يقول...

هبة فاروق

ههههههههه
لا ما انا خلاص ياهوبتى سيبتهالهم مخضرة بقى

قطرة وفا يقول...

هههههههههههههه بجد ضحكتيني بتفكريني بنفسي بالمواقف اللي شبه كدا لما بتحصل حاجة مجنونة من طرفي

ربنا يوفقك داايما والحمد لله اسقطوا عنك تهمة الاهدار دية هههههههههه

faroukfahmy58 يقول...

ريماس
بالمناسبة انا كنت ساكن فى عمارة وسط باب الشعرية وانا داخل مرة العمارة لقيت راجل شيخ كبير فى السن فى ركن داخل العمارة ولما سألت البوابة اجابت بانه خالها اتحال على المعاش وخرج من الحكومة سليم عقبالك يا استاذ
ياسلام ادايه اللى داخل الحكومة مفقود واللى خارج منها مولود

faroukfahmy58 يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
موناليزا يقول...

هههههههههههههه
عسل يا نور والله

Bent Men ElZman Da !! يقول...

هههههههههههههههههههههههههه
تحفه موضوع نسيانك للبطاقه ده
ده ولا كأنك قصداها
المهم حمدالله على سلامتك دى كفايه :))
ويارب مش تحصلك حاجه وحشه تانى ابداً

رحيق الورد يقول...

مساء الخير ..
الحمد الله على سلامتك
والحمد الله انهم اسقطو التهمة
بالتوفيق لكى
تحياتى
ياسمين

نور القمر يقول...

هههههههههههههههههههههه..حمد لله على سلامتك ياقمررر بالتوفيق لك ..
مع تحياتى لك
نور

سواح في ملك اللــــــــــــــــــه- يقول...

مبرووك يانور براءة

الحمد لله

بس اوعي بقي تقعي في المطب ده تاني

reemaas يقول...

قطرة وفا

اه الحمد لله يا وفا مايقع الا الشاطر :)

reemaas يقول...

موناليزا

:)

تسلميلى يا مونى

reemaas يقول...

faroukfahmy58

هههههههههههه

يدي ويدينا طولة العمر يا استاذنا دى عاوزة صبر

amiraali يقول...

ههههههههههههههه
والله انتي زي العسل...فكرتيني بنفسي بنسي حاجات في اوقات مينفعش انساها ..بيبقي بابا هيولع فيا.....

reemaas يقول...

Bent Men ElZman Da !!

والله يدينا كانت غصب
كنت فى موقف محرج اخر حاجة
بس عدت الحمد لله:)

reemaas يقول...

رحيق الورد

تسلمى يا ياسمينة
نحمد الله

reemaas يقول...

نور القمر

تسلمى يا نور ربنا يخليكى

reemaas يقول...

سواح في ملك اللــــــــــــــــــه-

توووووووووووووبة خلاص

reemaas يقول...

amiraali

لو على بابا ماشى بس مش وكيل نيابه
هههههههههههههه

ربنا يستر

الاحلام يقول...

ايه ده نور كل ده حصلك انتى جبل الحمد لله انك عايشه لغايه دلوقتى هههههههههههههه
اظن من وقتها وعمرك ما بتنسى البطاقه ولا انتى اساسا متعوده على كده
على العموم نيابه اداريه نيابه عامه ولا بيهمنى احنا مش بنخاف الا من ربنا
تحياتى الخالصه ابوداود

reemaas يقول...

الاحلام

لا انسى مين بقى ده انا باخدها معايا فى اى مكان

اللى اتلسع من الشربه يا ابو داوود

منورنى

AhMeD RaDy يقول...

كان نفسى اضحك بس مش قادر غير انى ابتسم

( احداث مجلس الوزراء )

حلوة اوى بجد !

ربنا يارب يبسطك ويفرجها عليكى وان شاء الله خير

بس ايه موضوع شاب فى الثلاثين دا يا عم ريماس انت

اقولك ربنا يسهلك بقى يا عم

عباس ابن فرناس يقول...

تنسى البطاقة وتليفون البيت مش بيرد
والمدير بتاعك يوشى بيكم !
دى اكيد مؤامرة دولية ههههه

تحياتى المستعطرة

reemaas يقول...

AhMeD RaDy

لهو فى التلاتين يبقى عجوز؟
ههههههههههه

احداث مجلس الوزرا تفقع المرارة يا احمد

reemaas يقول...

عباس ابن فرناس

مانا بقوووووووووووووول يا عبس والله

max يقول...

الحمد لله انها جت على كده
قدر ولطف

eng_semsem يقول...

وكمان اهدار مال عام واحنا بنقول فلوسنا رايحه فين
حمدالله على السلامه ويارب تكون اخر التحقيقات اول حاجه تبصي عليها قبل ما تخرجي من البيت البطاقه ههههههه
تحياتي

reemaas يقول...

max
احمدك ياااااااااااااارب

reemaas يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
reemaas يقول...

eng_semsem

دى بقت طقوس يا سمسم والله
خلاويص حررررررررمت

ريــــمــــاس يقول...

صباح الغاردينيا يانور
معليش بقى سامحيني
اليومين دول عندي اختبارات ادعي لي
وكمان حضرتي كنت تعبانة
المهم نرجع لموضوعك
بجد ضحكت عليكي هههههههه
تخيلت منظرك وانتي عماله تقلبي
في الشنطة قال يعني مبدله الشنط الصبح هههههههههه
واد حليوة هاه :)"
؛؛
؛
لروحك عبق الغاردينيا
كانت هنا
reemaas

AhMeD RaDy يقول...

ريماس

شكرا على ردك وانا رديت عليه بالفعل

...........

لا طبعا عجوز ال عجوز ال .. ربنايكرمك يا عم يارب ونتمنالك الخير



وانطلقى

reemaas يقول...

ريــــمــــاس

ايوووووووووون يا ريموسة حليوة ههههههههههههههه

الف سلامة عليكى حبيبتى وربنا يوفقك يااااااااارب

reemaas يقول...

AhMeD RaDy

والنعمة كان انن خالص ههههههههه


هروح اشوفه يا ابو حميد اهو

E73 يقول...

ههههههههههههههههههههه حتة موقف

دانا لو مكانه اقولك تصدقي مش خسارة فيكي الحبس

دخلالهم في عقر دارهم ومن غير البطاقة لأ وايه هتحكيله قصة حياتك بقى وبدلت الشنطة والليلة دي

ماكنتي تقوليله احسن طبختي ايه امبارح

بس بجد ربنا يكون في عونكم

والحمد لله انها جت على قد كدا